Karol Samsel Norwid Formy odczytywania
Opis
Formy odczytywania to oczywiście hasło, jednak – hasło wyjątkowe. Zakłada ono szczególne uwzględnienie pojemności i nośności tematycznej i znaczeniowej (artystycznej, kulturowej, filozoficznej) dzieła Cypriana Norwida. Uznaje się tutaj wieloaspektowość dorobku artysty oraz konieczność jego stale ponawianego harmonizowania i różnicowania – a równocześnie usiłuje się nadać pismom poety należytą wagę interpretacyjno-porównawczą. Badacz form odczytywania powinien oferować znaczące, choćby próbne, poszerzenia pól rozpoznań dotyczących autora Vade-mecum, a jednocześnie recepcję poety postrzegać w sposób najszerszy z możliwych – i przy tym wciąż całkowicie koherentny. Interesujących oraz perspektywicznych układów odniesień dostarczać mogą tutaj m.in. komparatystyka, intertekstualność, rzeczowa analiza interdyscyplinarna, a także frapujące kontekstualizacje zestawieniowo-porównawczych case studies. Norwid wyłaniający się z takiego wielostronnego splotu ujęć (i napięć) jawi się nade wszystko jako artysta nowoczesny, orędownik oraz reprezentant społeczno-kulturowo-literackich przemian drugiej połowy wieku XIX, wreszcie autor spuścizny iście kameleonowej, która własną artystyczną migotliwością sensów oraz przesłań realnie zasila, a także uzupełnia mozaikową, zironizowaną całość estetyczno-etyczną polskiej literatury wieku XX.
Karol Samsel (ur. w 1986 r.) – poeta, prozaik, krytyk literacki, doktor habilitowany nauk humanistycznych, doktor filozofii. Zastępca dyrektora w Międzydziedzinowej Szkole Doktorskiej UW, adiunkt w Zakładzie Literatury Romantyzmu i kierownik Pracowni Historii Dramatu 1864-1939 Wydziału Polonistyki UW, członek Polskiego Towarzystwa Conradowskiego. Współredaktor Pism wybranych Cypriana Norwida (2021). Wydał tomy: Norwid – Conrad. Epika w perspektywie modernizmu (2015); Inwalida intencji. Studia o Norwidzie (2017) oraz (razem z Wiesławem Rzońcą) Norwid Gomulickich (2021). Współredagował tomy studiów: Uniwersalność komizmu. Aleksander Fredro w dwieście dwudziestą rocznicę urodzin (2015), Poeci-studenci podziemnego Uniwersytetu Warszwskiego wobec romantyzmu (2018), Dramaty Cypriana Norwida. Teksty – konteksty – interteksty (2019), Dramat słowiański: próba zbliżenia, przekroje, (re)konstrukcje i (re)lektury (2021) oraz „Atrium spraw”… Antologia tekstów o teatrze i dramacie Cypriana Norwida (tom w przygotowaniu). Swoje artykuły drukował m.in. w „Studiach Norwidianach”, „Pracach Filologicznych. Literaturoznawstwo”, „Przeglądzie Humanistycznym”, „Tekstualiach” oraz „Yearbook of Conrad Studies (Poland)”. Autor tomów wierszy (Z domami ludzi, 2017, Fitzclarence, 2022), poematu Autodafe oraz powieści Niemożliwość Piety.